پروتز انگشت مصنوعی دست

پروتز انگشت مصنوعی برای دست

از پروتز های انگست مصنوعی برای جایگزینی عضو قطع شده استفاده میشود تا به نوعی زیبایی و کارایی عضو از دست رفته را بازگرداند. بسیاری از افراد به دلیل حوادثی در محیط کار و یا تصادف و… انگشت دست خود را دست میدهند و به پروتز های مصنوعی روی می‌آورند.

بر اثر حوادث مختلف ممکن است فرد انگشت دست خود از جمله انگشت شست را از دست بدهد. این وضعیت باعث میشود فرد از نظر روحی و روانی آسیب ببیند. یک متخصص پروتزیست با ساخت انگشت مصنوعی به صورت متحرک ، ثابت و هوشمند،‌سعی در رفع این عارضه دارد. استفاده از پروتز های مصنوعی انگشت علاوه بر افزایش اعتماد بنفس در انجام کارها، باعث زیبایی ظاهری نیز میشود.

در این مقاله شما با انواع، طراحی و ساخت و مواد به کار رفته مانند سیلیکون آشنا میشوید.

پیوند انگشت مصنوعی

از دهه های قبل عمل جراحی پیوند انگشت قطع شده در صورتی که انگشت در چند ساعت اول به دست جراح برسد انجام میشده است.

در مواردی که مدت ها از قطع انگشت گذشته باشد برای انگشتان بسیار مهم مانند شست دست گاهی عمل جراحی پیوند انگشت انجام می شود. در این جراحی انگشتی از پای فرد قطع شده و به دست وی پیوند زده می شود.

در هیچ کدام از این دو عمل بخصوص در عمل دوم شکل انگشت پیوندی مانند انگشتان دیگر نخواهد بود. این اعمال جراحی بیشتر از آنکه برای زیبایی دست انجام شود به جهت بهبود عملکرد دست صورت می گیرند.

ایجاد یک انگشت جدید با انتقال تک تک عناصر آناتومیکی که در انگشت قرار دارد هم یا غیر ممکن است و یا اگر بتوان استخوان و پوستی را به محل جدید منتقل کرد شکل زیبایی نخواهد داشت.

با استفاده از روش های قدیمی جراحی پروتز، بیمار باید با مراجعات متعدد به کلینیک برای سنجش و تناسب پروتز این جراحی را انجام دهد.

بیماران توصیه ها و راه حل های لازم را از پزشک مخصوصا جراحان عروقی برای جراحی پروتزهای خاص دریافت میکنند و بعد از آن توسط متخصصان جراحی زیبایی و پروتز این محصول بر روی عضو آسیب دیده بیمارقرارمیگیرد.

متخصصان زیبایی پروتز

متخصصان زیبایی پروتز با مهارت خاصی که دارند میتوانند  انگشت مصنوعی رابه صورت سفارشی طراحی کنند. در بیشتر موارد در مرحله اول برای بیمارانی که دچارشلی انگشت هستند بوسیله گچ ساخته میشود.

از ویژگی های این پروتزها وزن سبک ،قدرت بالا،است که به صورت سفارشی برای بیماران ساخته میشود. از موادی مانند کربن، سیلیکون، فیبر، تیتانیوم وکولار برای ایجاد استقامت و انعطاف انگشت مصنوعی دست استفاده میشود.

اغلب در ساخت پروتزها  برای برخورداری از کنترل و استحکام بیشتراز الکتریسیته استفاده میشود.

قطع عضوباعث ازبین رفتن ظاهر فیزیکی فرد و آسیب های اجتماعی و اقتصادی در فرد میشود. این عارضه باعث بروز افسردگی ،اضطراب، کاهش اعتبار اجتماعی در جامعه میشود.

علل قطع عضو(قطع شدن انگشت دست)

انگشت مصنوعی

جنگ، کار صنعتی، تصادف با وسیله نقلیه، دیابت، عفونت و اتفاقات در منزل میتواند باعث ازبین رفت انگشت بشود و این نقص عضو باعث تاثیر روانی درفرد براثر عدم تناسب ظاهر فرد ایجاد میشود.

گزارشات حاکی از این است که افرادی که دچار نقص عضو هستند از این عارضه احساس خجالت میکنند و باتوجه به گفته های یک خانم دچارنقص عضو:

“چگونه میتوانم با بروز چنین عارضه‌ای آرامش داشته باشم و خجالت نکشم حتی زمانی که درمنزل خود هستم.”

تعدادی دیگر از بیمارانی هم که دچارنقص عضو هستند انگشت و دست قطع شده خود را در جیب خود پنهان میکنند.

اهمیت استفاده از انگشت مصنوعی

بدون انگشت تعادل ظاهری فرد بهم میخورد و بر روی زیبایی و اعتماد به نفس اثر منفی میگذارد، همچنین فرد با مشکل در انجام فعالیت های روزمره روبه‌رو خواهد شد.

به همین دلایل بسیار واضح است که استفاده از پروتز زیبایی بسیار مهم است. با استفاده از پروتز انگشت فرد میتواند تعادل را به ظاهر حود بازگرداند و در مواردی توانایی خود را باز پس گیرد. البته ساخت پروتز زیبایی حتما باید در یک مرکز معتبر و توسط پروتزیست ماهر و باتجربه صورت گیرد تا هم کیفیت محصول خوب باشد و هم با رنگ بدن فرد طتبیق داشته باشد.

هدف

هدف اولیه پروتزها از جمله  انگشت مصنوعی این است که بیماران از تاثیر این محصول در زندگی روزانه آگاه شوند و میتواند به بیمار کمک کند تابه راحتی عضو قطع شده خود را آشکار کنند و از این نقص خجالت نکشند علاوه براین ممکن است بیمارانی بخواهند از پروتزهای فوری که موجوداست و باویژگیهای ساختاری انگشت ودست فرد تناسب ندارد استفاده کنند.

مراحل ساخت

پس از اینکه انگشت دست به دلیل آسیب دیدگی، سرمازدگی، تصادف یا دیگر دلایل قطع عضو از بین برود، کارهای کوچکی مثل تایپ کردن یا ساز زدن که فرد آنها را کم اهمیت می دانست، به مشکلات اصلی برای داشتن یک زندگی عادی تبدیل می شوند.

جایگزین کردن انگشت مصنوعی به جای انگشتان دست و پای قطع شده باعث می شود که فرد بار دیگر فعالیت های روزمره خود را از سربگیرد. استفاده از حس لامسه به شکل غیرمنفعل از قبیل تایپ کردن، در دست گرفتن، پر کردن فضای خالی در دستکش ،تعادل جسمانی و زیبایی و تقارن متناسب دست و پا از طریق پروتز انگشت دست و پا امکان پذیر می‌شود.

مزیت های انگشت مصنوعی

انگشت مصنوعی

استفاده از انگشت پروتزی مفید است، زیرا طول انگشت از دست رفته را ترمیم میکند، کارایی دست را مخصوصا در هنگام استفاده از صفحه کلید یا ماشین های اداری بهبود می بخشد.

استفاده از انگشت پروتزی باعث می‌شود که بهتر بتوان اشیا را در دست گرفت به طوری که اشیا از دست به زمین نیفتند. پروتزهای رایج هم رنگ انگشتان طبیعی هستند و تا حد امکان تلاش شده طبیعی به نظر برسد.

این پروتز ها  به وسیله مکش روی بدن قرار میگیرند و میتوان ناخن های اکریلیک را به آنها اضافه کرد.

از دست دادن انگشت دست تاثیر شدیدی بر افراد می گذارد و نوازنده ها نیز از این قاعده مسثنی نیستند. گاهی اوقات پروتز انگشت به شکل مخصوصی ساخته می شوند تا نوازنده با استفاده از آن بتواند نواختن ساز را از سربگیرد.

اغلب افرادی که انگشت قطع شده دارند باید در مورد نحوه سازگاری با انگشت پروتزی جدید نرمال خود آموزش ببینند و برای استفاده از آن ترغیب شوند.

ما در کلینیک توان طب آماده کمک رسانی هستیم. ما پروتزهایی را طراحی می کنیم که با سبک زندگی و نیازهای شما انطباق داشته باشند. هدف ما این است که به شما کمک کنیم فعالیت های روزمره خود را از سربگیرید و نسبت به ظاهر خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. در صورتی که در مورد دست یا انگشت  مصنوعی سوالی دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.

از نمونه فعالیت ها یا کارکردهایی که می توان با انگشت دست یا پای پروتزی انجام داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از انگشت دست مصنوعی می توان برای تایپ کردن، استفاده از گوشی یا موبایل، نواختن ساز (گیتار یا پیانو) و انجام فعالیت های روزمره‌ای که با انگشتان دست صورت می گیرند، استفاده کرد.

انگشت پای مصنوعی به ثبات و تعادل فیزیکی فرد کمک می کند.

قطع عضو جزئی با دستگاه های پروتزی که شامل پرکننده های ساده پا داخل کفش برای قطع انگشت پا، تا پروتزهای سیلیکونی غالب دار که دارای پایه های قوسی تراز و پاشنه های الیاف کربن است می باشند.انطباق راحت، کنترل نیروهای تحمل کنده وزن و سازگاری با نیازهای هر فرد مهم ترین ویژگی های این نوع پروتز هستند.

در بعضی از موارد خرید کفش های نسبتا بزرگ یا با ارتفاع بیشتر ضروری است تا حمایت از قوس یا پروتز مورد نیاز امکان پذیر شود. برای افراد مبتلا به دیابت، یک جفت کفش محافظ و راحت با تخت کفش و قسمت بالایی نرم برای محافظت از پا در برابر هر نوع آسیب بیشتر مهم است.

پروتز انگشت مصنوعی پای سیلیکونی

پروتز انگشت پا سیلیکونی مزایای کارکردی زیادی دارند  و ترمیم پلاستیکی و بصری فنوتیپ را امکان پذیر می کند. همچنین، با وجود انگشت پای سیلیکونی می توان هر نوع کفشی را پوشید.

انگشت پای سیلیکونی الگوی قدم برداشتن را هماهنگ می‌کند و در حرکت هماهنگ دو طرفه‌ای فیزیولوژیک پا مشارکت دارد. ثابت کردن پروتز در باقی مانده اندام قطع شده با چسبندگی سطحی و تناسب کامل لبه ها تضمین می‌شود.

طراحی

طراحی قابل تنظیم سوکت امکان انطباق ، امکان توزیع فشار و فشردگی باقی مانده اندام قطع شده را فراهم می کند. به دلیل طراحی سوکت با دیواره باریک، بیماران می توانند کفش های معمولی غیر ارتوپدی بپوشند. پروتزهای سیلیکونی استاندارد هستند و به خوبی متناسب می شوند. این محصولات را به آسانی می توان تمیز و بهداشتی کرد.

ساخت

انگشت پای مصنوعی آزمایشگاهی در کارگاه نیز ساخته می شود. این محصول تقریبا به مدت ۴ هفته توسط بیمار آزمایش می شود. در طول این زمان، در صورت نیاز متخصص می تواند پروتز را تنظیم کند. برای طراحی رنگ انگشت مصنوعی به اطلاعات مرتبط با رنگ پوست بیمار نیاز است.

برگه تعیین رنگ یا کیت تعیین رنگ به مشخص کردن رنگ کمک می کنند. پس از دریافت گچ، پروتز آزمایشی و تعیین رنگ، محصول نهایی ساخته می شود.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله مطالعه کردید علت اصلی قطع انگشت، صدماتی است که در محیط کاری و یا خانه رخ میدهد. این آسیب ها ممکن است منجر به قطع مفصل یا بند انگشت دست و پا شود. جهت درمان و ساخت پروتز انگشت لازم است که فرد حداقل دو بار به مرکز ما مراجعه نماید.

در مراجعه اول اندازه گیری های لازم به عمل آمده، رنگ پوست فرد ساخته می شود و قالبگیری انگشت یا انگشتان سالم و آسیب دیده فرد انجام می شود. پس از طراحی و ساخت پروتز در مراجعه دوم پس از آموزش نحوه استفاده از پروتز، رنگ آمیزی نهایی به منظور مشخص نمودن جزییاتی چون ناحیه مفاصل و دور ناخن ها انجام می گیرد. جنس پروتز از سیلیکون که ماده ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سرما، گرما و شستشو می باشد است و جنس ناخن آن اکریلیک بوده که از لحاظ سختی به ناخن طبیعی شباهت بسیار دارد.

ساخت پروتز انگشت مصنوعی دست و پا

یکی از خدمات ویژه ای که در موسسه ارتوپدی فنی توان طب انجام می شود ساخت پروتز های زیبایی در انواع مختلف میباشد که یکی از آنها، پروتز زیبایی انگشت می باشد.

این مرکز با بهره گیری از تکنیک های جدید به قالبگیری و طراحی پروتز های زیبایی کاملا مطابق با چهره و اندام های بیمار می پردازد.

آدرس مطب

تهران، اسلامشهر، نبش خیابان مهدیه، مجتمع گلستان، طبقه 3، واحد 505
تلفن : 56140745 – 56111339 (021)

مراجعین عزیز بعد از ظهرها از ساعت 16:00 الی 20:00 به کلینیک مراجعه نمایند